Jdi na obsah Jdi na menu
 


Průběh renovace

 Na této stránce bych rád zveřejnil postup celkové renovace motocyklu, v podání naší společnosti. Tento příspěvek věnuji zejména lidem, kteří si chtějí nechat motocykl zrenovovat a neví, co to obnáší. S trochou nadsázky se dá říci, že dochází k opětovné "výrobě" motocyklu.

Předání motocyklu, dohodnutí podmínek

Tento krok následuje po předběžné e-mailové či telefonické domluvě se zákaznikem (zadavatelem/majitelem). Následuje osobní prohlídka motocyklu, ujasnění přání zákazníka, na základě těchto informací se dá již stanovit velmi reálně cena renovace. Pokud obě strany souhlasí, následuje podpis smlouvy o renovaci, případně předání zálohy, naložení motocyklu a odvoz do renovační dílny.

 

26072010055.jpg p2240677.jpg p5093206.jpg

 

Dokumentace předrenovačního stavu

Po dovozu do dílny se provádí fotografická dokumentace stavu motocyklu, zachycení detailů původnosti nebo naopak detailní zachycení předělávek nebo poškození. Celá renovace je zachycena na digitálních fotografiích, které jsou předávány společně s dohotovenou renovací.

 

p5093208.jpg p4233065.jpg p9131983.jpg

Demontáž

Následuje kompletní demontáž motocyklu na jednotlivé montážní celky, jako je např. rám, nádrž, motor, kola atd.

 

p9202026.jpg p4293135.jpg p4293147.jpg

p4303158.jpg 

 

Detailní demontáž

V tomto kroku se demontují jednotlivé montážní celky na nejmenší možné součástky, kvůli jejich prohlídce (stanovení opotřebení součásti) pro případnou výměnu či opravu a ošetření-lakování, galvanické pokovení apod. V této fázi je často nutné kontaktovat zadavatele/majitele kvůli konzultaci o dalším postupu u poškozených nebo chybějících dílů -předložení možností s cenovou kalkulací.

Motor

Popisu renovace motoru se budu věnovat na samostatné stránce zde.

p1224676.jpg

 

 

 

 

Renovace jednotlivých součástí

Zde se vlastně dostáváme konečně k samotné renovaci. Již v průběhu předchozích kroků jsme si dokázali udělat představu, co je poškozené, nekompletní, nepůvodní. Díly, které jsou vadné, schází nebo nejsou původní se koupí nové, pokud se vyrábějí, shání se na burzách či v inzerci nebo se vyrábějí-vlastními silami nebo ve specializovaných firmách. Každý díl se musí zkontrolovat a ošetřit, případně opravit, tzn. že každá součástka člověku projde několikrát rukami.

- lakované díly

Lakované díly prochází tryskáním k odstranění původního nástřiku/nátěru, dále prochází případnou opravou-vyrovnání, případné vyvaření a cínování, dále nástřikem základovými barvami a kitováním a následným nástřikem vrchním lakem a případným ručním linkováním.

 

p3252878.jpg p3252881.jpg p5143267.jpg

p5143270.jpg p3272893.jpg

 

- pokovené díly

Jedná se zejména o díly opatřené zinkochromátem nebo chromem, může se vyskytovat i niklování, černění (brinýrování), eloxování atd.

Chromované díly se předávají specializovaným společnostem, které zabezpečí vše potřebné.

Prvním krokem je chemické odstranění staré vrstvy chromu a následná případná oprava (vyklepání, vaření, vytažení apod.), leštění a pokovení novou vrstvou ve složení nikl-chrom nebo měď-nikl-chrom.

Výfuky se v drtivé většině osazují nové, pokovení starých nepřineslo uspokojivé výsledky.

 

p3222875.jpg p2272645.jpg p8060027.jpg

pb040040.jpg

 

Pozinkované díly se odmastí a mechanicky vyčistí, projdou případnou opravou a nechají se galvanicky pokovit-většinou zinkochromátem, ale může následovat i niklování nebo brinýrování.

 

p5073202.jpg p5093204.jpg

 

- spojovací materiál

Tyto součástky jsou speciálním příkladem galvanicky pokovených součástí. Při renovaci hodnotnějších motocyklů se zachovává původní spojovací materiál a případné chybějící kusy se vyrábějí zakázkově (běžně jsou nesehnatelné) a následně se pokovují - zinkochromát, nikl, brinýrování. U novějších motocyklů je možnost použít běžně dostupný spojovací materiál.

- součástky z hliníkových slitin

 Tyto součásti prochází omytím, případným vyrovnáním či vyvařením a čištěním nebo leštěním dle původní specifikace. Jedná se např. o středy kol, štíty brzd, hlavu motoru, víka motoru, různé knoflíky a madla, zátky.

 

p1010132.jpg pa180013.jpg

 

- kola a brzdy

Středy jsou buď z leštěného (ne do vysokého lesku) hliníku nebo jsou ocelové-lakované nebo chromované. Brzdové bubny prochází stočením činných ploch. Narazí se nová ložiska. Dále dochází k výpletu kol a centrování-ráfek může být hliník, chrom, lakovaný, výplet zinek, nikl, chrom, lak. Brzdové štíty jsou osazeny repasovanými brzdovými čelistmi, ošetřenými díly.

p6210191.jpg p10101231.jpg pb010037.jpg

- rám, vidlice

Na rámu jsou provedeny případné opravy, lakování, výměna ložiska řízení.

Přední, zadní vidlice, tlumiče - vyčištění, ošetření (lak, zinek, chrom), oprava.Výměna pouzder, čepu kývačky, těsnění, případně dalších potřebných dílů, nalití oleje.

 

pc041140.jpg pc041144.jpg pb291122.jpg

 

- sedlo

Opět se jedná o demontáž, opravu a otryskání sedlového plechu či rámu, dle konstrukce sedla, opravě či výrobě jednotlivých částí a odeslání k sedlářské firmě, která obstará vše ostatní (výplň, potah, příp. další dle typu).

 

p1010119.jpg p1010118.jpg p1010120.jpg

p2170017.jpg p2170018.jpg

 

- pryžové díly

Pryžové díly se většinou dají koupit nově vyrobené. Výjimečně se dají vyčistit i původní, pokud jsou v dobrém stavu. To samé platí i o pneumatikách, duše se ovšem vždy osazují nové.

- další díly

Sem patří např. rychloměr, houkačka, palivový kohout, přední svítilna, zadní svítilna, případně další dle typu a výbavy motocyklu.

Opět jde o čištění, ošetření, oprava či výměna součástí a následná montáž.

 

pb241116.jpg pc202466.jpg pc080007.jpg

pb040050.jpg pb050056.jpg pc061160.jpg

 

Finální montáž

V tomto kroku dochází k opětovné montáži všech předem smontovaných celků v jeden motocykl. Při tomto kroku je tažena i nová elektroinstalace a bowdeny - ty mohou být dle provedení motocyklu a dohody se zadavatelem potaženy plastem nebo textilním opředením, stejně jako kabely.

 

20042010009.jpg pa251060.jpg pc081168.jpg

 

Zkouška, seřízení, zajíždění

Tato část je dost náročná a obsahuje zajetí motocyklu (cca 100 km), kdy se projeví ty největší "mouchy", které odstraní renovační firma a nemusí se s nimi trápit majitel motocyklu. Je to ovšem záležitost někdy časově náročná, proto je možné se se zadavatelem domluvit na vypuštění této části a tím i zlevnění celé renovace. Pak je provedeno jen základní seřízení.

Sem je možné zařadit i vyřízení formalit, jako je provedení technické kontroly, provedení testování motocyklu pro zapsání do registru historických vozidel ("veteránské doklady") nebo testování vozidla na původnost - sleva 1/12 na zákoném pojištění, příp. další.

 

15092011096.jpg 15092011098.jpg 26052010040.jpg

12082011092.jpg

 

Předání motocyklu

Dle dohody je motocykl předán v sídle renovační společnosti nebo může být po dohodě dovezen na zadavatelem určenou adresu. 

Samozřejmostí je obhlídka a zkušební jízda provedená zadavatelem. Pokud je zadavatel/majitel spokojen, dojde k podpisu předávacího protokolu, předání příslušné peněžní sumy a dokladů náležejících k motocyklu.

Toto je jen ilustrační příklad, samozřejmě vše může být upraveno dle možností, přání zadavatele a povahy renovace.